Papola Sadik
Korea University International Summer Campus

Weekend away och besök vid gränsen till Nordkorea!

Tja tja bloggen! 🙂

Är inne på min fjärde vecka här och tänkte uppdatera lite om vad jag gjort under de senaste veckorna här!

För två helger sedan besökte jag och ett gäng kompisar Busan som är Sydkoreas näst största stad beläget vid kusten i sydöstra delen av landet. Vi åt en massa fisk och skaldjur, hängde vid stranden och badade i East Sea/Sea of Japan, besökte Gamcheon Culture Village och upplevde och upptäckte staden.

Vid Haeundae Beach i Busan!
Något vi upptäckte var att bikini och andra minimala badkläder är absolut inte en grej i Sydkorea utan alla (både män och kvinnor) bär t-shirt och shorts när de badar så vi fick många ifrågasättande blickar och skratt från koreaner som tyckte vi var konstiga…
Seouls tågstation. Vi åkte med KTX, ett koreanskt höghastighetståg som åker över 300 km/h.
Gamcheon Culture Village. Väldigt mysigt att strosa runt mellan husen i byn.

Sedan dess har jag även gjort en massa annat som att bland annat gått på en föreläsning med en Nordkoreansk defector som berättade om sin flykt från Nordkorea, shoppat i Seouls olika shoppingdistrikt, spelat arkadspel, sjungit karaoke, upplevt nattlivet i staden och pluggat en hel del.

Supermysigt café där vi alla fick skriva en liten hälsning till ägaren. Min blev tyvärr inte ett konstverk men mina talangfulla vänners bilder kommer nog upp på väggen!
Med PJ från Filippinerna.

I lördags besökte jag the demilitarized zone (DMZ), vilket är en buffertzon mellan Nord- och Sydkorea där gränsen mellan länderna är dragen. Besöket började strax utanför DMZ, vid Imjingak Park, vilket är en park som byggdes under 1970-talet i hopp om att en återförening skulle ske snart och som skulle fungera som en plats för familjer och vänner från båda sidorna skulle kunna mötas. I parken låg även Freedom Bridge som repatrierade krigsfångar gick över efter krigets slut.

Dora Observatory Post
Utanför tredje aggressionstunneln
Dorasan Railway Station

Sedan fortsatte vi till den tredje aggressionstunneln, en tunnel som grävdes av Nordkorea och som var en av fyra tunnlar som upptäcktes i slutet av 1970-talet på den Sydkoreas sida. Dessa tunnlar tros ha grävts efter att DPRK och Republiken Korea skrev under en gemensam förklaring 1972 i syfte att mina spänningarna mellan länderna, minska den militära närvaron vid gränsen och för att närma sig diskussioner om en eventuell återförening. Tunnlarna uppfattades av den Sydkoreanska sidan som en aggressionshandling från Nordkorea och spänningarna mellan båda sidorna ökade allt mer efter de upptäcktes. Den Nordkoreanska sidan hävdar att dessa tunnlar grävdes som en del av kolgruva. Tunneln är 1635 meter lång, är grävd 73 meter under marken och är beräknad att rymma ca 30 000 beväpnade personer. Vi fick gå ner i tunneln och nu minns jag inte exakt hur lång del av tunneln som faktiskt är i Sydkorea men det vi gick kanske en sträcka på ca 300 m inne i tunneln innan det var avspärrat mot den norra sidan.

Military Demarcation Line precis bakom den sydkoreanska soldaten. Hela området var kusligt lugnt och tyst.
Bron vid JSA där Moon-jae In och Kim Jong-un möttes förra året i april. Det var även det första interkoreanska mötet där en nordkoreansk ledare passerade gränsen till syd för att diskutera med en Sydkoreansk president.

Efter detta besökte vi Dora Observatory Post där man kan se över till den norra sidan. Dessutom besökte vi Dorasan Station, en järnvägsstation som sammanlänkade järnvägen mellan Nordkorea och Sydkorea. Järnvägen var igång i början av 2000-talet men är sedan ett tag tillbaka inte i bruk och används bara som turistmål. Slutligen åkte vi ända till Joint Security Area (JSA) där Military Demarcation Line (MDL) är dragen. MDL är dragen precis vid den 38:e parallellen som delar den koreanska halvön mellan norr och syd och är den enda platsen i DMZ där soldater från Nordkorea och Sydkorea står mittemot varandra. I JSA fick vi gå in i de blå möteshusen och officiellt passera över gränsen till den Nordkoreanska sidan. Sammanfattningsvis var det en mycket händelserik dag även fast det var oerhört avdramatiserat på grund av att det var så många turister (förutom vid JSA som var väldigt strikt i hur man fick agera och röra sig).

Songdo Beach.
Street food!
Grillad ål och skaldjur till middag.
Från höger: Syrine från Tunisien, Sophie från Australien, PJ från Filippinerna, Matri från Indien samt Selina, Jennifer och Alexis från USA.

Det var allt för denna gång! Nu ska jag plugga inför finals och njuta av min sista tid här, ett sista inlägg kommer efter programmet slut!